Het is waar. Tegen de tijd dat Sinterklaas is gekomen, heeft de herfst goed ingezet en gaan we richting de kortste dagen, waarna de winter wordt ingeluid. Kortom, we bereiden ons voor op de winter en hoe kunnen we dit beter doen dan door het vieren van de feestdagen, waarbij snoepgoed en lekkernijen centraal staan? Sinterklaas is vorige week vertrokken, we stevenen hard af op de kortste dag van het jaar en van oudsher vieren we dat met Kerst, waarna de dagen weer gaan lengen en er langer daglicht is waar we gretig gebruik van maken.

Nu hebben we vooral echter te maken met nat, koud en winderig weer. Daarnaast hebben we tijdens de eerste koude dagen (en nachten) met nachtvorst mogen ervaren en er zullen nog een aantal gaan volgen in de komende maanden. Om deze donkere en koude dagen door te komen hebben we veel en vet eten nodig, liefst vol met suiker en koolhydraten. Althans, dat was vroeger zo en daarvoor zijn de feestdagen bij uitstek geschikt.

Onze huidige leefomstandigheden zijn echter zodanig aangepast dat we niet langer deze vetreserves nodig hebben. De meesten van ons zitten overdag achter een bureau, waar we vroeger zwaar lichamelijk werk verrichten. “Uitrusten” en “bijkomen” is vooral iets wat we op een mentaal niveau nodig hebben. De vraag is daarmee wat we anno nu nodig hebben en of we hieraan (kunnen) voldoen.

Wat we nodig hebben is zonlicht en afdoende beweging, afgewisseld met ontspanning. Daarnaast is het belangrijk dat we ons bewust zijn van ons voedingspatroon en dan niet alleen gedurende de maand december, maar vanaf het moment dat de dagen merkbaar kort en koud worden tot het moment dat we de zachte dagen van het voorjaar mogen verwelkomen. Hoe kunnen we dat bewerkstelligen?

Zoek de zon zoveel mogelijk op

Als eerste zouden we kunnen beginnen met overdag meer naar buiten te gaan als het nog licht is. Doordeweeks zou een wandelingetje tijdens lunchtijd, boodschappen doen voordat het donker wordt of misschien zelfs sporten tussen de middag, een optie kunnen zijn. Een kwartiertje per dag naar buiten kan al veel verschil maken voor hoe we ons voelen gedurende de winter. In het weekend zouden we een buitenactiviteit kunnen plannen, waarbij we het nuttige (bewegen en daglicht opvangen) met het aangename (iets drinken) kunnen combineren.

Beweging buiten en/of beweging binnen?

Als buitenactiviteiten op de dag kunnen we naast het ommetje tijdens de lunch, overwegen om de fiets wat vaker te pakken, naar en van werk, het winkelcentrum en wellicht zelfs de sportschool. Elke beetje beweging in de buitenlucht doet ons goed, mits we goed zijn gekleed op het weer. Voor diegenen die graag buiten (blijven) sporten, is het daarmee belangrijk om kleding in lagen aan te doen die makkelijk uit en uiteraard ook weer aan te doen is.

Sporten in de sportschool is uiteraard ook een goede optie voor wie niet naar buiten wil in dit weer. Ook daarvoor geldt dat als je naar buiten gaat (ook als je naar de auto loopt), je warm gekleed wilt zijn, zeker als je bezweet bent. De variabele temperaturen buiten zorgen ervoor dat goed kleden op het weer buiten en daarnaast op de (vaste) temperatuur binnen best een uitdaging kan zijn. Deze wisseling van temperatuur en vochtigheid heeft echter wel grote invloed op onze gezondheid en hoe we ons voelen. Kleed je dus altijd op wat je gaat doen.

Hutspot, stamppot, rookworst en erwtensoep

Als we het eten tijdens de feestmaand buiten beschouwing laten, eten we in deze periode typische winterkost. Erwtensoep met spek en rookworst is een typisch seizoensgerecht, net als zoals hutspot met een kuiltje jus, boerenkool met aardappelen en bruine bonen. Het is iets wat we van oudsher eten in de wintermaanden en wat diep verankerd is in onze cultuur. Als we dit afzetten tegen de lichte salades die we nuttigen in de zomer, is het verschil zeer groot.

Nu we ons hier bewust(er) van zijn, kunnen we kiezen voor een gezondere, minder zetmeelrijke maaltijd als alternatief. Dat geldt zowel voor thuis als op het werk. Rekening houdend met onze huidige behoeftes (dus dat wat we ook echt nodig hebben), kunnen we andere keuzes maken. Een belangrijke (en gezonde keuze) zou kunnen zijn om vooral  de koolhydraten (pasta, brood, aardappelen en/of rijst) op de dag te eten, in plaats van in grote hoeveelheden hiervan bij het avondeten. Is warm eten op de dag mogelijk? Overweeg deze optie wat vaker en nuttig ’s avonds bijvoorbeeld een soepje met een salade.

Voor wie daarnaast ook volop geniet van al het snoepgoed en andere lekkernijen, is het wellicht goed om je af te vragen hoeveel je waarvan wilt eten en wat je er tegenover wilt zetten? Dit kan uiteraard ook betekenen dat je andere maaltijden minimaliseert, dan wel laat vervallen ten gunste van al dat lekkers. Uiteraard helpt meer bewegen ook ter compensatie van het calorierijke eten.

Ontspanning

Tijdens de lange zomeravonden gaan we vaak nog even naar buiten, dan wel ergens een hapje eten of wat drinken met vrienden. Dit alles zorgt ervoor dat de spanning van de dag vermindert, waarna het goed slapen is.

In de winter zijn we meer geneigd om binnen te blijven. De behoefte aan ontspanning is er echter nog steeds. Wanneer er op de dag meer momenten worden ingebouwd om te ontspannen, zullen we merken dat we beter kunnen slapen. Dit heeft te maken met het verwerkingsproces. Dit kan tijdens de (korte) momenten van ontspanning al aan de slag gaan. Wanneer we hier geen gebruik van maken, zal deze verwerking plaatsvinden als we in slaap vallen. Hierdoor kan het gebeuren dat we niet meer toekomen aan onze diepe slaap, die we juist zo hard nodig hebben om uit te rusten.

Heb je meer ontspanning nodig of wil je meer willen weten over hoe zo optimaal mogelijk de feestdagen, dan wel deze donkere dagen door te komen? Wellicht is langskomen dan een goed idee. Uiteraard kan dat met gebruikmaking van de jubileumkorting die dit kwartaal nog geldig is. Daarnaast worden er (ook op verzoek) regelmatig workshops en groepsavonden georganiseerd, wat altijd een leuk uitje kan zijn met vrienden en/of collegaue.

Zorgverzekering

Deze maand hebben we weer te kiezen uit het aanbod van de nieuwe polissen van de zorgverzekeraars. Wanneer je overweegt om gebruik te maken van (meer) behandelingen het komende jaar, met vergoeding van de zorgverzekeraar, kijk dan wat er wordt aangeboden bij “alternatieve geneeswijzen” en dan specifiek bij “natuurgeneeskundige therapie” (door therapeuten, niet specifiek door artsen). Wil je hier gebruik van (blijven) maken, geef dit dan aan en overweeg om tegen speciaal (jubileum)tarief een strippenkaart af te nemen.

Tot slot: decembermaand = cadeautjesmaand

De decembermaand is een tijd van cadeautjes geven en ontvangen. Zoek jij een leuk cadeau voor iemand? Overweeg dan een behandeling en/of workshop cadeau te doen. Tevens zijn er 5 en 10-euro cadeautjes verkrijgbaar in de vorm van onder meer speciaal gemaakte oliën, met bijzondere geuren en specifieke doeleinden, die juist voor dit jaargetijde zeer geschikt zijn.

De volgende keer

In de volgende nieuwsbrief/blogbericht wordt er verder ingegaan op de gevolgen van de winter. Vind jij deze informatie nuttig? Laat dan een hier een reactie achter  en maak kans op een kortingsbon van € 10,-.

Veel plezier!

Elise – Chikara C&C