25 oktober 2016 by

Optimaal overgaan van zomertijd naar wintertijd

2 comments

Categories: Blog, Chikara Courant

Komend weekend van 29 op 30 oktober gaat de wintertijd weer in. De klok gaat van zaterdag op zondag een uur terug, waardoor het een uur eerder licht is en een uur eerder donker. Hieronder ga ik in op de oorzaken en gevolgen van het verschuiven van de tijd en vooral op wat we kunnen doen om ons zo optimaal mogelijk te voelen tijdens deze transitie.

Waarom is deze overgang zo moeizaam?

Ons slaapritme wordt gereguleerd door het hormoon “melatonine”. De activatie van dit hormoon valt samen met het veranderen van het licht. Door de klok in één keer met een uur te verschuiven, loopt onze biologische klok niet meer overeen met het lichtpatroon buiten. Dit geeft problemen met het moment van inslapen en opstaan.

Op het moment dat er geen klok in ons leven zou zijn, zouden we wakker worden en opstaan als de zon opkomt. Dit is vooral merkbaar aan kinderen, die op een vaste tijd wakker worden, ook als wij als volwassenen willen uitslapen. Zij hebben dan ook (net als ouderen) het meeste moeite met het overschakelen zomer- op wintertijd en vice versa. Wij als volwassenen ondervinden daar weer de gevolgen van als de kinderen nog klein zijn.

Feitje:

Voor avondmensen is specifiek de overgang naar zomertijd erg zwaar, omdat ze een ritme hebben van méér dan 24 uur. Hierdoor hebben ze standaard al een aantal extra minuten in te leveren en daar bovenop komt nog eens een extra uur.

Een stukje historie

De oorspronkelijke tijdzone was de wintertijd. Het idee achter het vooruitzetten van de klok ontstond toen Benjamin Franklin (1706-1790) zich realiseerde dat wanneer hij in zomer wakker werd, de zon al scheen. Dit licht kon naar zijn idee beter benut worden en in zijn optiek zou het gebruik maken van daglicht daarmee kostenbesparend werken. Denk hierbij aan het verminderen van het gebruik van kaarsen in die tijd, gedurende de zomer. Hij was niet de enige die dit idee opperde. De Brit William Willet (1856-1915) kwam in 1907 met eenzelfde idee.

Hoewel er toentertijd niets mee gedaan werd, is de zomertijd uiteindelijk toch meermaals ingevoerd, met als doel daadwerkelijk energie te besparen.

De eerste invoering van de zomertijd vond plaats tijdens de Eerste Wereldoorlog. Daarna werd er twintig jaar niet meer geschoven met de klok totdat we opnieuw verplicht werden tot het invoeren van de zomertijd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze zomertijd is na de bevrijding weer teruggedraaid. De oliecrisis in 1976 deed opnieuw besluiten tot het invoeren van de zomertijd. Daarmee zijn we in totaal twee uur verschoven ten opzichte van de oorspronkelijke tijd.

Wat kunnen we doen om de verschuiving te vergemakkelijken?

Eten en drinken

Als je op de avond van het verschuiven van de klok zwaar tafelt, dan wel veel cafeïne drinkt, zal dit ervoor zorgen dat je later wakker wordt. De vraag is alleen hoeveel invloed dit heeft op je systeem en of dit niet van kwaad tot erger leidt. Bij het overgaan naar de zomertijd zou dit principe wel werken. Door zo licht en vroeg mogelijk eten en geen koffie meer te drinken gedurende de avonduren kunnen we makkelijker wakker worden.

Geleidelijk verschuiven van onze patronen

Als wij onze vaste routines elke dag met 10 minuten verschuiven de komende dagen, dan hebben we 6 dagen om te wennen aan het nieuwe ritme. Dat betekent wel dat alles met 10 minuten verschoven wordt, van opstaan, tot eten, tot gaan slapen. Dit idee werd al eerder geopperd door William Willet. Hij stelde voor de verschuiving van de klok gedurende 4 weken geleidelijk in te voeren om de overgang te versoepelen.

De vraag is of dit echter nog enig nut heeft wanneer je je routine verstoort met uitslapen.

Uitslapen in het weekend

Uitslapen staat haaks op het geleidelijk verschuiven van onze vaste patronen. Dit zorgt ervoor dat we alsnog ons ritme omgooien waardoor ons ritme extra verstoord raakt. Dit is met name te merken bij de verschuiving naar zomertijd, waarbij we de klok vooruitzetten en dus een uur minder slaap hebben.

(Minder) leuk feitje:

Het verschuiven van de klok zorgt ervoor dat mensen minder geconcentreerd zijn op de weg. Dit geldt vooral voor het overgaan naar zomertijd. Dat kan leiden tot een toename van ongelukken, ware het niet dat er altijd mensen zijn die toch op hun “vaste” tijd willen opstaan.

Leuk(er) feitje:

De verschuiving van de klok beïnvloedt het fileverkeer in positieve zin gedurende de eerste dagen na de verschuiving. Wanneer men in het ritme van het licht blijft, zal men direct na de invoering van de wintertijd eerder de weg op gaan. Dat betekent een betere spreiding van de file. Idem geldt met de invoering van de zomertijd. Dan zal een groep mensen later op pad gaan.

Meditatie (en affirmaties)*

Hoe we gaan slapen bepaalt voor een groot deel hoe we opstaan. Dit geldt niet alleen voor ons eten en drinken, maar vooral ook voor onze gedachten. Als we ons ruim voor het verschuiven van de klok, dan wel in de periode volgend op de verschuiving van de klok instellen op een “zware” tijd, dan zal het opstaan veel moeilijker zijn dan wanneer we voor ons zien dat we wakker en uitgerust en met het grootste gemak opstaan.

Mocht je meer willen weten over meditaties, affirmaties, dan wel goed voorbereid in willen gaan op het verschuiven van de klok, overweeg dan om voor of rond het weekend langs te komen. Uiteraard kan dat met gebruikmaking van de jubileumkorting die in de vorige brief reeds werd vermeld.

Workshops en groepsmeditatie*

Het leren toepassen van meditaties is uiteraard het leukste in groepsverband. Daarom zal er dit weekend extra aandacht aan worden besteed door het geven van een workshop (in de ochtend) en een groepsmeditatie (in de avond). Voor de vroege vogels die gebruik willen maken van het extra uur zal er een workshop plaats vinden op het strand bij Kijkduin.

Wil jij ook komen? Neem dan contact op via 06-14543336. Toegangsprijs is € 20,- inclusief materialen en versnaperingen.

Tot slot…

Reminder

Het verschuiven van de klok vindt in de gehele wereld op verschillende momenten plaats. Daarnaast gaat met niet overal over op de winter- dan wel zomertijd. Dit heeft direct invloed op onze communicatie met mensen die in andere werelddelen wonen. Controleer dus altijd even gedurende de overgang van zomer- naar wintertijd (en andersom) hoe laat het elders in de wereld is. Je wilt de ander niet uit zijn of haar bed bellen omdat het bij jou overdag/vroeg in de avond is en daarmee een gunstig tijdstip lijkt.

De volgende keer

In de volgende nieuwsbrief/blogbericht wordt er ingegaan op winterdepressies. Vond jij deze informatie nuttig en zou je meer willen ontvangen hierover in de toekomst? Laat dan hieronder een reactie achter en maak kans op een kortingsbon van € 10,-.

Veel succes!

2 Responses to Optimaal overgaan van zomertijd naar wintertijd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *